Дни на демократичен дизайн

За трета поред година ИКЕА събира журналисти от цял свят за своето важно събитие Democratic Design Days в малкото скромно шведско селце и централа на мебелния лидер Елмхулт. Демократичният дизайн, в чест на който сме поканени „насред нищото“, както си позволяват да се шегуват домакините, е обяснен многократно от неговия неуморен проповедник и дизайн визионер на марката Маркус Енгман така: „Отлична форма, функция, качество, устойчивост и достъпност (ниска цена).“ Всеки предмет на ИКЕА въплъщава петте съставки – от най-евтината пластмасова лейка до награденото с Red Dot 2016 бюро LISABО.

Медийното събитие е кратко (само ден и половина), стегнато и ударно наситено с информация, така че да накара прекосилите океани от Азия, Америка и Австралия да изпитат високо удовлетворение от поднесеното съдържание. Организаторите достигат нови нива на впечатляваща програма и продуциране на сцена по учебник за едно великолепно и запомнящо се шоу. Подиумът е изумителен, фотогеничен и въртящ заставки от визии, видео, светлини и дори включвания на живо от базата на НАСА в Калифорнийската пустиня.

Пътеводителите през шоуто – Маркус Енгман (Ръководител Дизайн) и Париса Амири (атрактивна шведска ТВ водеща), са приятно отрепетирали всичко, а дизайнерите, канени на сцена един след друг, са мечтаните референции в своите сфери – от архитектура и продуктов дизайн, през мода до музика. Журналистите са посрещнати с бляскава интерпретация на популярната чанта FRAKTA, заплетена от рециклиран материали в Египет и по дизайн на Reform. В нея намираме книга с 12 истории, които стилно и премерено демонстрират концепцията за демократичен дизайн. Примерите са пъстри – създаването на стол от рециклирани материали (в колаборация с известното шведско студио Form Us With Love), използването на възобновяеми природни източници, подобрения в сглобките, фиаско в експериментите и други.

След края на шоуто има и още – разходки из самите колекции, лични разговори с някои от звездите и извозване до тучната зелена поляна с хамбар, дълги маси с бели покривки, полски цветя и най-доброто от северната кухня. Денят приключва късно с лек дъжд и усещането за главозамайващо вдъхновение, приповдигнато от вярата за един по-добър и смислен свят.

Необходимостта от всичко това? ИКЕА повече от лесни за сглобяване плоскости и олекотен пълнеж, повече от синьо-жълти халета с еднакво подредени рафтове и повече от утешителен бюджетен избор за обзавеждане. За организаторите дните на демократичния дизайн са повод да разкрият част от задкулисните магии на ИКЕА със своите мечти, бунтове, геройства, откривателства, налудничави подходи и понякога провали. Да покажат огромното любопитство, движещо процеса им на работа, интересните лица, които работят за тях, мащабите на инвестицията и залозите. Потребителите рядко стигат до историите „от кухнята“. Как например се прилагат едни от най-строгите регулации за производство, опазване на околна среда, справедлива търговия и условия на труд. Или как се поддържат мрежи от сътрудничества със световни организации и учебни институции за иновативни подходи при прототипиране и технологична ефективност. Или за усилията в социални каузи (техният временен дом – подслон за бежанци и райони, засегнати от бедствия спечели престижната награда Дизайн на годината за 2016) през работа с малцинствени и етнически общности и уязвими социални групи (IKEA Social Entrepreneur Initiative).

Изброеното дотук е умело форматирано в няколко впечатляващи с находчивост, красив вид и характерен дизайн колекции, които се настаняват в магазините на ИКЕА в лимитиран тираж още тази есен. Бърз преглед на част от тях по-долу:
zx620_2993215
От разстояние златният зъб и пепитеният ансамбъл, в който Том Диксън излиза на сцената, са почти незабележими. В разговор отблизо става ясно отношението на сдържания и хладен британец към работния процес с ИКЕА и резултатът – колекцията DELAKTIG(която между другото тръгва от провокация на Диксън към ИКЕА да проектира ковчег за масово производство). Философията му за технологична ефективност и стилна интерпретация на сглобки и заварки с усещане за луксозна грубост тук се изразява в изчистени, комфортни, стабилни и лесно приспособими мебели с отворен код. DELAKTIG се позиционира като платформа за сядане, която може да се надгражда, променя или преформатира в различни функции. Кога: февруари 2018 г.

zx620_2993214

zx620y348_2993217

Отсъствието на датчаните Мете и Ролф Хей от събитието в Елмхулт им е простено, веднага след първи взор и допир с резултатите от тяхната колаборация с ИКЕА. YPPERLIG e логична трактовка на философията на HAY – скандинавски дизайн, перфектни форми и изчистен северен стил до последния детайл. Кога: октомври 2017; гама: мебели, осветителни тела, аксесоари и текстил.

Холандският дизайнер Пийт Хайн Ейк се забавлява като дете, когато ентусиазирано и с усмивка обяснява как е успял да разчупи матрицата на масовото производство на ИКЕА и да постигне предмети, които са в стотици бройки, но изглеждат толкова уникални и своеобразни сякаш са правени ръчно. INDUSTRIELL се очаква да обърка монотонността по рафтовете на мебелния гигант със своите умишлени недостатъци, приложени в устойчиви мебели (столът ползва 100% от вложената в него дървесина), разкривени керамични съдове, ленени кърпи с неравни линии и други през пролетта на 2018 г.

DSCF0064 (1)

Долните сътрудничества бяха само загатнати и се очаква да са налични от 2019 г.

zx620_2993220 zx620y348_2993213 zx620y348_2993218

Курирана колекция от COLETTE И DARCEL DISAPPOINTS – присъствието на диван с логото на COLETTE и разхождащата се с усмивка и френска безгрижност основателка на парижкия концептуален бутик Сара Анделман бяха сред приятните изненади на събитието.

Сред най-ярките появи на сцената бе обявяването на колаборацията с NASA & Lund University В пряко включване от симулатора за живот на Марс в Калифорнийската пустиня екип на ИКЕА се подготвяше да влезе и започне работа по любопитна колекция с фокус търсенето на отговори какво е нужно за тригодишно пътуване до Марс, кое прави дома дом, дори той да е там, и как изводите от проучването ще се приложат за домашни условия на Земята.

Под бурни аплодисменти на сцената излезе и основателят на модния бранд Off-White Вирджил Аблоу. Неговото проучване на навиците на млади хора по света в техния първи самостоятелен дом ще послужи като база за експерименталната колекция с мебели и аксесоари.

Марката за висок клас парфюми Byredo е поканена да работи над „невидим дизайн“ за ухания в дома. Очакваме много и със сигурност не под формата на свещ или дифузер.

Шоуто в Елмхулт завършва с музикален пърформанс на четиримата основатели на Teenage Engineering, облечени в бели гащеризони. Дизайнерите на електронни инструменти вече работят над колекцията FREKVENS, която обръща внимание на музиката в дома, предметите за забавно парти и спонтанно събиране с приятели.

Материалът се появи в Капитал в края на юни 2017г.

SHARE IT: